Można zaryzykować stwierdzenie, że jej obecność czyni z miski czarkę.
Najczęściej powstaje przez wykrawanie (tzw. obtaczanie) określonego
profilu we wcześniej zgrubnie wytoczonej podstawie. Przy tradycyjnie
ręcznie formowanych czarkach raku jest raczej doklejana; matchawan która
powstaje przez lepienie na kole, a nie toczenie, ma też nieregularną, z
wolnej ręki wycinaną stopę.
Wykrawanie profilu niejako naturalnie wydziela strefy stopy -
pierścień, jej wnętrze (kodainai) i zewnętrze (kodaiwaki), kąt między
pierścieniem i powierzchnią zewnętrzną (kodaigiwa), oraz podstawę, którą
stopa styka się z podłożem (tatami-tsuki).
Ukształtowanie tych partii daje stopie nazwy - "kolanko bambusa"
(takenofushi kodai), "czapka" (tokin kodai), "oko węża" (janome kodai),
"wir" (uzumaki kodai), "spirala muszli" (kaijiri kodai), rozszczepiona
stopa (wari kodai), wycięta stopa (kiri kodai) ...
Lubię ten moment w pracy z czarką, to dopełnienie kształtu, te fruwające wiórki...
Bądźmy wdzięczni czarce za stopę - dzięki niej nie parzy.
...
post pierwotnie ukazał się 10 marca 2014 na forum Herbaciarze
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz